Erikoiskuljetus merellä – Träskin koulun matka

Erikoiskuljetus merellä – Träskin koulun matka

Erikoiskuljetussaattueemme on tuttu näky maantiellä, mutta eräänä marraskuisena päivänä sen on voinut bongata myös merellä. Kolmesta moduulista koostuva Träskin koulu matkasi proomun kyydissä Houtskarin saareen. Tarkoin kosteudelta suojatut moduulit lastattiin Hangossa Partner-nimiseen proomuun ja me saimme ainutlaatuisen tilaisuuden lähteä moduulien mukaan merimatkalle.

Keväällä 2021 julkisten hankintojen palvelussa eli Hilmassa tuli vastaan Paraisten kaupungin hankintailmoitus Träskin koulun vuokramallilla toteutettavan laajennusosan tilaelementtitoimituksesta Houtskarin saareen. Kuljetus- ja asennusmestarimme Jesse Aaltonen alkoi selvittämään suurikokoisille rakennusmoduuleillemme sopivaa reittiä Perniön tehtaaltamme Houtskarin Träskiin.

Olemme aikaisemmin kuljettaneet moduuleita saareen lossilla, joten se ei ollut ongelma. Mutta tällä kertaa haasteena oli kolmen lossiyhteyden lisäksi kapeat ja mutkaiset tiet puustoineen sekä matalat portaalit, joista kuljetuksemme ei mahtuisi ilman portaalien väliaikaista purkua. Aloin selvittämään, että olisiko jokin vaihtoehtoinen keino toimittaa moduulit saareen ”, kertoo Aaltonen.

Googlailun ja parin puhelun jälkeen Aaltosella oli ratkaisu käsissään: moduulit viedään saareen meritse.

Aamu valkeni Hangossa, kun odottelimme lastauksen alkua.

Erikoiskuljetuksemme lähti matkaan marraskuisena aamuna klo 05.00 Perniön tehtaaltamme. Aamun pimeydessä huomiovalomme loistivat suorilla tieosuuksilla varmasti jo kilometrien päähän. Liikennettä oli vähän ja matka sujui joutuisasti. Perillä Hangossa meitä odotti ystävällisen satamahenkilökunnan lisäksi “ei niin ystävällinen” merituuli, joka piiskasi kasvojemme lisäksi proomua, johon moduulimme oli tarkoitus lastata. Tämä aiheutti pieniä haasteita matkamme etenemiselle, koska proomua ei voitu niin kovalla tuulella kääntää lastausta varten.

Tässä vaiheessa oli siis sopiva hetki pitää kahvi- ja evästauko tutustuen Hankoon.

Ensimmäistä rakennusmoduulia lastataan proomuun.

Saavuttuamme takaisin satamaan, proomu oli käännetty ja odotti nyt moduuliemme lastausta. Lastausta varten oli etukäteen mietitty tarkka suunnitelma:

Moduulit lastattiin kyytiin niin, että ensimmäisen rekan lasteineen ajatin perä edellä paapuuriin, toisen sen viereen keula edellä tyyrpuuriin ja kolmannen peruutin itse niiden taakse keskelle. Näin ne mahtuivat oikein hienosti ja kahden moduulin väliin jäi useita senttejä tyhjää tilaa”, naurahtaa Aaltonen.

Rakennusmoduulit vieri vieressä lastattuna proomuun.

All aboard! Matkamme Houtskariin on alkamassa.

Hangosta Uts… eikun Houtskariin

9-tuntinen merimatka sujui leppoisissa tunnelmissa:

Proomun miehistö oli erittäin vieraanvaraista. Saimme tutustua mm. ohjaamoon ja konehuoneeseen. Ja mikä parasta: saimme merimatkan aikana kaksi lämmintä ateriaa”, kiittelee Aaltonen.

Proomu seurasi hinaajaa koko matkan Hangosta Houtskariin.

Saavuttuamme Houtskariin ilta oli jo pimennyt.

Vielä viimeiset kilometrit

Aamun valjettua moduuleilla oli vielä edessään noin kahdeksan kilometrin matka Träskin kylään. Tie lossilta Träskiin on kapea, mutkainen ja paikka paikoin puiden oksat yltävät tielle.

”Puiden oksia piti hieman taittaa ja sähkölankoja nostaa, jotta moduulimme mahtuivat ohi. Siinä oli jokaiselle kuljetustiimimme jäsenelle tehtävää – ja yhdessähän tätä tehdäänkin”, kiteyttää Aaltonen.

Seesteinen ja kaunis aamu Houtskarissa.

Rakennusmoduulit Träskissä tontilla odottamassa asennusta paikoilleen.

Rakennusmoduulit asennettiin paikoilleen saman viikon aikana ja yhdistettiin toisiinsa. Kuvia valmiista koulurakennuksesta tulossa myöhemmin.



Tehdäänkö tilaa yhdessä?